Blog

Lekcje badawcze w IVa – „Świat przyrody”

Nauka może być pasjonującarozwijamy nasze pasje badawcze lekcje Świat przyrody  w klasie IV a prowadzone pod kierunkiem Elżbiety Prużyńskiej

Umysł, aby coś wiedzieć o rzeczywistości, może się z nią zetknąć jedynie przez zmysły.                                                                                                                                                          Arystoteles

Eksperymentowanie, doświadczanie wszelkimi zmysłami, to sposób na rozwijanie u uczniów kreatywności, spostrzegawczości,  abstrakcyjnego myślenia i wnioskowania. Samodzielne wykonanie prostych doświadczeń, angażowanie  wszystkich zmysłów, ułatwia  zrozumienie i zapamiętanie zagadnień przyrodniczych, często dla uczniów abstrakcyjnych.  Zajęcia o charakterze badawczym, laboratoryjnym, dające namiastkę pracy przyrodnika-naukowca, przybliżą uczniom proste metody badawcze, zapoznają je „od kuchni” z podstawami biologii, fizyki i chemii, uczą współpracy, odpowiedzialności i rozwijają pasje badawcze.

 Dostrzegają tak ważny związek między nauką, a życiem codziennym.

Pierwsze zajęcia przyniosły uczniom sporo nowych doświadczeń. Hodowla pantofelka na potrzeby przyszłych obserwacji zakończyła się sukcesem. Każdy, kto wyhodował ten mikroskopijny organizm był z siebie dumny. Oglądanie go pod mikroskopem wzbudzało zachwyt. Preparaty wykonane ze skórki pomidora i cebuli oraz obserwacja ludzkiego włosa, to kolejne doświadczenia z mikroskopowaniem, które pozwoliły zobaczyć coś, czego nie widzimy gołym okiem.

Zajęcia zdalne to ciąg dalszy naszych działań. Jesienne barwy w przyrodzie zainspirowały nas do poszukania odpowiedzi na pytania  Dlaczego liście zmieniają barwę? Jakie barwniki znajdują się w liściu? Dlaczego jedne gatunki drzew mają jesienią liście czerwone a inne brązowe, czy żółte?

Na kolejnych zajęciach zajmowaliśmy się zagadnieniami , które stoją u podstawy bioniki-  nauki, w której źródłem inspiracji jest przyroda- zachodzące w niej procesy i rozwiązania. Odpowiadaliśmy na pytania Czy przyroda może inspirować odkrywców i naukowców?

W trakcie naszych zajęć odczytywaliśmy również tajny kod natury związany z przewidywaniem pogody. Bawiliśmy się w meteorologów- life hackerów.

W czasie zdalnego eksperymentowania  zamienialiśmy kuchnię w domowe laboratorium, w którym przeprowadzaliśmy szereg doświadczeń i eksperymentów wyjaśniających różne zjawiska fizyczne i chemiczne. Podejmowane przez nas działania  dowiodły, że tkwi w nich wrodzona ciekawość poznawcza, a zawiłe prawa fizyki czy chemii stają się klarowne i zrozumiałe.

  • Badaliśmy napięcie powierzchniowe w doświadczeniach Uparta piłeczka, Poduszka wodna, Bańka w bańce, Magiczny palec- uciekający pieprz.
  • Zastanawialiśmy się Czym jest powietrze? Jaki jest jego skład? Czy pusty kubek rzeczywiście jest pusty?  Badaliśmy właściwości powietrza wykonując szereg doświadczeń ; Wystrzałowy balonik, Butelkowe tornado, Jajko w butelce, Latający balon, Balonowa siła, Wahająca się świeca czy Chmura w butelce.
  • Prowadziliśmy doświadczenia związane z gęstością, które pokazywały, w jaki sposób zachowują się substancje o różnej gęstości Jajko na 3 poziomach, Oliwa sprawiedliwa, Tęczowy płyn, Dwukolorowa herbatka.
  • W trakcie zajęć o zjawisku tarcia omówiliśmy jego wpływ na życie codzienne. Przedstawiliśmy pozytywne i negatywne skutki działania tej siły. Lekcja zakończyła się pokazem poduszkowców, skonstruowanych w czasie zajęć z wykorzystaniem płyt CD i balonów.
  • Przeprowadziliśmy również kilka doświadczeń, które badały zjawisko elektryzowania ciał przez tarcie i dotyk. Pozwoliły one zrozumieć, co jest przyczyną wyładowań atmosferycznych.
  • Kolejne doświadczenia prowadziliśmy przy wykorzystaniu produktów znalezionych w kuchni. Atrament sympatyczny, stworzenie cieczy nienewtonowskiej, czy też wrzucenie jajka do octu, które zachowuje się później jak gumowa piłka, to jedne z ulubionych doświadczeń.
  • Spacer wirtualny po Centrum Nauki Kopernik

 

Aktywność uczniów w czasie zajęć pokazała, że taka forma zajęć pozwala lepiej zrozumieć otaczający świat i prawa nim rządzące. Postawa badacza- naukowca to sposób na polubienie nauki, która może być pasjonująca .

 

Skip to content